Pulau Perhentian

Panggilan AKHIR... sapa sapa nak bercuti di pulau perhentian, baik g sekarang, bulan 10 pulau akan tutup.

Budget sorang dlm 250-300 je.

travel agen yang saya pernah saya guna akan cuba bantu...

okay wasap sy.. www.wasap.my/60103317006

---------------------------
Trip kelima ke Pulau Perhentian
Daytrip 7.7.2018 (pakej sarah)

Trip ni saya tak bernasib baik, laut bergelora.. nak snorkling pun x syok.. air pun x berapa nak jernih.

----------------------
Trip ke-empat ke Pulau Perhentian Daytrip 27.10.2017 (pakej sarah)
Ni last trip i, sumpah i x pergi dah tahun ni.. Trip ni memang special, pasal agen saya, kak sarah dan suami turut serta.. dia booked boat seharian, pergi balik dan snorkling dengan boat sama.. takde orang luar... so banyak aktiviti harini dalam satu boat la...
Trip kali ni, kami akan ke point pantai, turtle, nemo, shark, kg nelayan dan beautiful beach.
dalam banyak banyak point ni, beautiful beach je saya belum jejak lagi.. wow bila i sampai sini... serius memang cantik view dia...pasir dia putih...mcm duk hawaii doh... sapa yg photoshoot produk, ni la lokasi sesuai..

point pertama dah biasa, so takde yg menarik...Jom kita ke point No.2 turtle... masa masuk kawasan ni, boatman bagi signal, cari turtle katanya... intai intai i yg jumpa...terjun katanya.. so terjun la hamba... kebetulan time tu, turtle naik lagi.. besar bro... betul betul depan mata i, dekat sgt... comel tu memang la..tp sayang sensor hp beronar time tu... terpaksa la save dalam otak.. seterusnya kami ke next point:

ada org kata taman ikan, ada org kata Nemo, macam macam la...belasah je... yg penting kat sini ikan banyak.... sapa sapa tak bawak roti melepas la...ikan mari.makan roti atas tangan kita... mematuk matuk..cantik cantik pulok tu ikan... tapi sayang, hp saya buat hal lagi... sensor x jadi...dam shit
next point, kami di bawak ke Shark Point. Bahasa melayu, Sarang JERUNG! Ramai x berani nak turun pasal abe man royak, Jerung besar manusia...hahahah...Trip kali ni saya bertuah, pasal boatman saya (boat adik mat) nama li(bob) ni player jerung no.1 perhentian..siap bawak umpan!!!...Jerung duk bawah kaki ambo..2 ekor wei... besar dua paha ambo wei... tengok jiran sebelah, yang lain cool je...sorang lagi terkial kial kaki dia, gelabah doh..mujur dia duk tepi boatman, boatman guide dia.. tiba tiba jerung  depan mata... sedepa jarak... mujurnya x berenti... mujur ni bukan jerung america... kalu tak arwah doh... cemas gak...tp kena cool... lepas semua naik atas boat, shark ada lagi bawah.. tinggal sy sorang.. nak tengok lagi...tp, biar la...tgu tahun depan la.... cabut....naik boat, abe man tanya, ok tak? PUAH ATI BOH!

rehat di kg nelayan... makan solat jumaat disana....
dalam kul 2.30 kami ke point terusnya...beautiful beach...
3.30 kami balik ke jeti.... saya malas nak turun dah, landing atas boat je la... buleh sekali lelap..
high rekemen sapa sapa nak g pulau perhentian... ambil trip dengan kak sarah la...

kak sarah, saya nak perbetulkan jawapan semalam... TRIP NI YANG PALING BEST.
-----------------------------------------------------------------------------------

Trip ketiga ke Pulau Perhentian Daytrip 20.10.2017 (pakej sarah)

Trip terakhir, penutup musim bagi saya.. nak snorkling puah puah...

trip ni, di shark point... dpat lihat shark besar (besar paha) dan shark kecil...

trip sy very njoy walaupun sorang diri... tranfser boat antara boat tu dah biasa...

trip sebelum ni, sy tgk group chinese letak roti dlm botol.. hari sy cuba, serius menjadi la....semua nemo follow... mcm mcm jenis ikan, comel comel lak tu...

jumpa man raja lawak
---------------------------------------------------------------------
Trip kedua ke Pulau Perhentian : Daytrip 29.9.2017 (pakej awatif)

Kos daytrip ni dalam rm100 je, sy snorkling dari jam 10.45 sehingga 3.30ptg. Yang bestnye boatman ni spoting la, btau nak g kampung nelayan dia bawak je. Sana harga makanan murah sikit.

Jam 4.00 petang balik ke Tanah Besar.

Jangan lupa singgah kampung nelayan

Jom balik.

Trip Pertama ke Pulau Perhentian
(pakej syxxxx)
sebelum bertolak
Mata asyik tengok jam, lambatnyer gerak... Esok kul 6.15pagi nak gerak g jeti besut... arap x terbabas zzzz dah la... excited nak g pulau perhentian.. pertama kali jejak kaki ni...Orang kata sana pulau cantik, snorkling best..

Tapi yg tak sedap dengar orang kata, tea o beng segelas rm4.00, boleh tahan harga tu...Tapi mujur la, 3 kali makan termasuk dalam pakej, petang, malam dan pagi.. Maggi cup memang stanby seksiap dah..

Dah bangun dah, awal sikit.. 4 pagi.. bertahan je la, tido balik bahaya ni... x terbangun nanti.. Ok masa kian hampir, boleh mandi dah ni...Jap lagi solat subuh, terus gerak..

Alat alat sokongan dah stanby:
plastik hp
monopod
banner website

Bertolak,
Sampai jeti dalam kul 7.30pagi. Feri jam +-9pagi. Perjalanan lancar. Dalam kul 10pagi kami dah mendarat di Long Beach.

Penginapan
penginapan resort saya dukacita, malas sebut resort mana.. high rekemen cocohut resort, rock garden, matahari, atau bubu island

Snorkling
5 point, turtle, ikan, shark, kk dan satu lagi lupa nama apa.

Pengalaman saya rasa : lepas terjun tu, rasa macam nak tengelam. Maklum lah, saya tak pandai berenang. Nafas macam tak lepas..hahah

Tip snorkling, setiap set point tu, u snorkling lama lama la...jgn kejap...nanti nyesal

Petang
petang masa rilek, u boleh buat macam macam aktiviti:
berkayak,
mandi,
main bola tampar,
jalan jalan
lepak tepi pantai
yoga

bagi saya sy rekemen gini, u kalu x boleh berenang, sewa la life jacket dan spek nyelam.. u mandi pantai sambil snorkling la.. dekat terminal jeti, lokasi strategik ..situ boat takde, air cantik, ikan ada..

kalu jalan jalan tepi pantai, u kena hati hati, pasal sauh ada di merata tempat.. kan terkena, luka u..

dari tengahari sampai petang, banyak mat salleh, minah salleh berjemur.... jaga mata tu....

Aktiviti malam
permulaan x berapa cun pasal saya "mabuk darat"... time snorkling, ok je.. bila di darat saya lain sikit...bergerak semua benda.. makan malam pun x lalu..
mujur la ada kawan bawa penadol, telan dulu sebijik..
u all tau tak, malam kat long beach sgt meriah... ada show MAIN API.. bangun tido dalam jam 12mlm, kepala rasa ok... so sy turut serta aktiviti malam.. lepak tepi pantai sambil minum coke dan makan burger.. kami jadi penonton je.. macam macam pael ada.. ada kaki mabuk, ada kaki dance... saya stay sampai jam 3.30 jdi penonton... melayu sekarang dah maju....hahhaha
lepas tu baru balik bilik, nak tidur mata lak tak lelap... ada nyamuk....banyak lak tu....(jgn lupa stanby ubat nyamuk).. penginapan resort saya dukacita, malas sebut resort mana..

Pemandangan pagi:
seawal jam 7 pagi saya dah kuar bilik...
Hari.kedua,
Trip ni singkat je, 2hari 1malam. Pagi kami disediakan mee sebagai breakfast. Sedap jugak la.... kais kais, xse udang....hahaha

Bab makanan
saya nak bagi nasihat sikit, nasi dan air u stanby la rm20 se kepala. So u dah boleh budget berapa perlu bawak duit utk makan..

semalam sambil lepak tepi pantai, saya beli burger...u tau berapa harga, rm6 je...

untuk trip kali ni, banyak pengalaman yg kami dapat. InsyaAllah, next trip ke sini, kena rancang betul2 terutama penginapan.

untuk family saya tak galakkan anda stay di long beach, anda saya syorkan small beach, perkampungan nelayan atau belakang long beach.. sana tak open sgt

korang mesti tanya berapa perlu bawak rm.... tolak duit penginapan, u all bawak la dalam rm300. dah cukup sgt tu... siap ada lebih lagi tu..

tip memilih penginapan:
tengok keadaan hotel/motel
tanya ada elektrik 24jam tak

tip bagi perempuan:
bergerak by group k.
malam jika lepak pantai, limitkan masa anda, maybe sampai 12malam je.
sentiasa berwaspada dan berhati2.

ni antara gambar gambar bertapis dah.

Popular posts from this blog